تکرر ادرار و نکات پیرامون آن

تکرر ادرار روزانه یا همان urinary frequency و شبانه یا همان nocturia از جمله مشکلات ادراری هستند که می‌توانند موجب اختلال در عملکرد و فعالیت های روزانه و یا اختلال در خواب شبانه بیمار شده و نهایتاً موجب مراجعه بیماران به متخصص کلیه و مجاری ادراری گردد.

به لحاظ تعریفی، نیاز به مراجعه به سرویس بهداشتی برای ادرار، بیش از هفت مرتبه در طول روز و یا بیش از دو مرتبه در طول شب را تحت عنوان تکرر ادرار روزانه و شبانه قلمداد می‌کنند.

در مورد علل و عوامل تکرر ادرار به ذکر نکاتی پیرامون این مشکل خواهیم پرداخت:

یکی از شایعترین علل این مشکل که هم طی روز و هم شب وجود دارد دیابت می‌باشد که هر دو شکل دیابت قندی و دیابت بی‌مزه می‌توانند موجب تکرر ادرار شوند. که با انجام آزمایش براحتی میتوان به بررسی آنها پرداخت.

عفونت‌های مثانه و مجاری ادراری که اغلب با سایر علائم ادراری از جمله سوزش و درد و ناراحتی هنگام ادرار همچنین تغییر رنگ و بوی ادرار همراه هستند از علل شایع تکرر ادرار می‌باشند که با انجام آزمایش و کشت ادرار میتوان به بررسی آنها پرداخت.

مشکلات مربوط به پروستات در آقایان از جمله التهاب پروستات و یا بزرگی خوش‌خیم پروستات( BPH )نیز از علل شایع تکرر ادرار هستند که اغلب با مشکلاتی مثل اختلال در دفع ادرار و احساس تخلیه ناکافی (بیشتر…)

هماچوری آشکار ( خونریزی واضح در ادرار )

دیده شدن خون در ادرار توسط بیمار اغلب اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد می‌کند، بنابراین سعی خواهیم کرد در این نوشتار به شرح برخی از نکات مهم پیرامون این موضوع بپردازیم.

هماچوری آشکار و علل آن از مشکلات مهمی است که اورولوژیست معمولاً با اخذ شرح حال و توجه به نکاتی مثل؛ میزان خونریزی در ادرار، ارتباط زمانی خونریزی در طول مدت ادرار کردن که ممکن است ابتدا، انتها و یا در کل ادرار خونریزی مشهود باشد، همچنین همراهی درد با خونریزی در ادرار که ممکن است این درد در پهلوها و یا ناحیه زیر شکم و روی مثانه احساس شود و یا به شکل درد سوزشی همزمان با دفع ادرار باشد، همچنین مشاهده لخته خون در ادرار و حتی گاهی شکل این لخته ها از نکات قابل توجه در شرح حال بیمار می‌باشد.

علل متعددی می‌توانند موجب هماچوری آشکار شوند که در ادامه به شرح برخی از شایعترین آنها به تفکیک خواهیم پرداخت.

یکی از مهمترین بیماریهایی که باید در بیمار مبتلا به هماچوری آشکار مورد توجه قرار گیرد؛ تومور های مثانه می‌باشند خصوصاً چنانچه این خونریزی بدون درد باشد و توجه به فاکتورهای خطر در شرح حال بیمار مثل سیگار و دخانیات و تماس با مواد شیمیایی خاص که معمولاً این تماس‌ها شغلی می‌باشند و به دلیل مواد شیمیایی بکار رفته در بعضی صنایع خاص مثل صنایع لاستیک سازی و صنایع مرتبط با تولید و کاربرد رنگ  هستند. البته استفاده از برخی داروهای خاص نیز احتمال ابتلا به تومور های مثانه را افزایش می‌دهند. (بیشتر…)

اهمیت سرطان پروستات و آزمایش مخصوص آن PSA

در این گفتار سعی خواهیم کرد که نکاتی در رابطه با بیماری سرطان پروستات و اهمیت ارزیابی آقایان از نظر ابتلا به این بیماری را توضیح دهیم. البته اغلب آمارهای موجود در متون علمی پزشکی محصول بررسی‌های انجام شده در جوامع آمریکایی است که از سیستم آماری و ارزشیابی دقیقی برای بیماریها برخوردارند.

سرطان پروستات شایعترین سرطان احشایی در آقایان می‌باشد، بگونه‌ای که تقریباً از هر شش مرد آمریکایی یک نفر در طول عمر خود به سرطان پروستات مبتلا می‌شود و بیماری سرطان پروستات دومین علت شایع مرگ بدلیل سرطان در مردان است.

اگر شیوع کل سرطانها را در دنیا مورد ارزیابی قرار دهیم پنجمین سرطان شایع که انسان در زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شود، سرطان پروستات می‌باشد.

سن آقایان در زمان تشخیص بیماری سرطان پروستات اغلب در دهه ششم و هفتم زندگی است و خوشبختانه بیماری سرطان پروستات در مردان زیر ۵۰ سال نادر است و حدود ۹۸ درصد از کل موارد بیماری سرطان پروستات در مردان بالاتر از ۵۰ سال تشخیص داده شده است.

خوشبختانه برای سرطان پروستات است آزمایش خون ساده‌ای وجود دارد بنام PSA ، که در کنار معاینه بالینی نقش بسزایی در تشخیص بیماری سرطان پروستات دارد، خصوصاً در مراحل اولیه این بیماری که درمان موثر و بهتری میتواند توسط اورولوژیست انجام شود.

اهمیت آزمایش خون مخصوص پروستات یا همان PSA زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بکارگیری گسترده آزمایش مذکور  در بررسی‌ها موجب کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات گردید. بگونه‌ای که در بررسی‌های انجام شده مشخص گردید با توسعه کاربرد آزمایش PSA توسط اورولوژیست ها در ارزیابی بیماران در یک دهه ابتدایی کاربرد وسیع این آزمایش، حدوداً یک سوم موارد مرگ و میر سرطان پروستات کاهش یافت، همچنین میزان قابل‌توجهی از موارد پیشرفته بیماری نیز کاسته شد.

پروستات و بیماریهای شایع آن

در این نوشتار سعی خواهیم کرد راجع به غده پروستات و بیماریهای شایع آن به بیان ساده، نکات مفیدی را شرح دهیم.

پروستات بافت غده ای نسبتاً کوچکی است که در ناحیه گردن مثانه و ابتدای مجرای ادرار در آقایان در کف لگن قرار دارد و ترشحاتی تولید می‌کند که اضافه شدن آن به مایع منی و اسپرم در امر باروری و صاحب فرزند شدن در آقایان نقش دارد و طبیعتاً چنانچه دچار اختلال عملکرد جدی شود می‌تواند موجب ناباروری و یا در مواردی ممکن است موجب، درد هنگام نزدیکی و انزال، اختلال در خروج مایع منی در هنگام انزال و زودانزالی، اختلال در نعوظ و درجاتی از ناتوانی جنسی در آقایان گردد.همچنین بدلیل محل آناتومیک قرارگیری غده پروستات، تورم و بزرگ شدن آن می‌تواند با فشار آوردن روی گردن مثانه و اختلال در خروج ادرار از مثانه مشکلات ادراری متعددی ایجاد نماید. البته گاهی نیز بیماری پروستات ممکن است تقریباً بی‌علامت و خاموش باشد و در بررسی توسط اورولوژیست مشکل پروستات مشخص گردد.

حال به بررسی سه دسته از شایعترین بیماریهایی که پروستات را دچار مشکل میکنند میپردازیم. (بیشتر…)

ناباروری و واریکوسل

در این گفتار سعی خواهیم کرد به اهمیت ارزیابی ناباروری در آقایان در درمان ناباروری زوجین بپردازیم.
گرچه ناباروری اغلب یک بیماری تهدید کننده حیات نیست لیکن اهمیت بسزایی در اعتماد به نفس افراد و همچنین نقش مهمی در روابط زوجین داشته و حتی مسایل زناشویی آنان را بعضاً تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

شیوع ناباروری در بررسی‌های انجام شده درجوامع مختلف متفاوت است، لیکن بطور کلی در حدود بیست درصد می‌باشد. با توجه به اینکه احتمال باروری در زوج نرمال در صورت داشتن روابط زناشویی منظم در طول یک سال حدود نود درصد می‌باشد، عدم باروری پس از این زمان نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی می‌باشد.

در بین عوامل اصلی مرتبط با ناباروری حدوداً چهل درصد موارد مشکلاتی در باروری آقایان وجود دارد که در این بین واریکوسل شایعترین عامل قابل درمان ناباروری آقایان می‌باشد، فلذا تشخیص و درمان بموقع آن در زوجین مراجعه کننده به کلینیک های ناباروری اهمیت بسزایی دارد. خصوصا اینکه درمان واریکوسل موجب افزایش تأثیر سایر درمانهای ناباروری از جمله تأثیر درمانهای دارویی و نیز افزایش شانس موفقیت تکنولوژی کمک باروری و IVF از طریق بهبود کیفیت اسپرم میگردد.

درپاسخ به این سوال که شیوع و احتمال وجود واریکوسل در آقایان چقدر می‌باشد، میتوان گفت که حدود پانزده درصد از آقایان دچار درجاتی از واریکوسل هستند و با توجه به اینکه صرفاً حدود ده درصد از کل مبتلایان به واریکوسل دچار درد بیضه می‌باشند، براحتی میتوان دریافت که اغلب آقایان از ابتلای خود به بیماری واریکوسل مطلع نیستند و جهت بررسی و درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند و در زمان مواجه شدن با مشکل ناباروری اغلب همسرشان جهت ارزیابی به متخصص زنان مراجعه می‌کنند و چنانچه به اهمیت ارزیابی آقایان در درمان ناباروری توجه نشود، بعضاً هزینه های گزاف استفاده از تکنولوژی کمک باروری به زوجین تحمیل میشود، چیزی که روزانه در مطب یا کلینیک با آن مواجه هستیم و گاهی زوجین پس از چندین مرتبه اقدام ناموفق تکنولوژی کمک باروری و IVF ناموفق جهت ارزیابی نهایتاً به ما مراجعه می‌کنند و مشخص میشود که مشکل از طرف آقا بوده و واریکوسل شدید وجود داشته و خوشبختانه با درمان واریکوسل در بسیاری از زوجین بارداری طبیعی اتفاق می‌افتد

علائم عفونت کلیه، علل، راه‌های پیشگیری

عفونت کلیه نوعی عفونت دستگاه ادراری است که معمولا از میزراه یا مثانه آغاز می‌شود و سپس به یک یا هردو کلیه‌ سرایت می‌کند. عفونت کلیه به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارد. در صورت درمان‌نشدن، عفونت می‌تواند به کلیه‌ آسیب بزند و با انتقال باکتری ازطریق گردش خون موجب بروز عفونت‌های خطرناک و کشنده‌ در بدن شود. درمان عفونت کلیه معمولا به‌کمک آنتی بیوتیک ها انجام می‌گیرد. همچنین گاهی برای درمان، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. اکنون با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا با عفونت کلیه و روش‌های تشخیص و درمان آن بیشتر آشنا شوید.

نکات کاربردی درباره بیماری سنگ کلیه

سنگ کلیه

به طور کلی سنگهای کلیوی اغلب در اثر رسوب موادی که از طریق کلیه در ادرار دفع میشوند،در کلیه ایجاد شده و به مرور زمان رشد کرده و بزرگتر میشوند.

سنگهای کلیوی تا زمانی که جابجا نشوند و انسداد در مسیر عبور ادرار کلیه ها ( هیدرونفروز ) ایجاد نکنند،معمولا بدون علامت هستند.لیکن چنانچه جابجا شده و در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها در ناحیه لگنچه کلیه و یا حالب (میزنای) قرار گیرند موجب درد و ناراحتی و خونریزی ادراری که گاها آشکار است میشوند.

متخصص اورولوژی جهت تشخیص و انتخاب روشهای درمانی مناسب از روشهای تشخیصی رادیولوژیک مثل سونوگرافی و در موارد خاص، سی تی اسکن و عکس رنگی و همچنین آزمایش خون و ادرار استفاده میکند.

عمده سنگهای کلیوی را دو نوع کلسیمی و اسید اوریکی تشکیل میدهند که موادی مثل اگزالات و فسفات به آنها باند شده و در کلیه ها رسوب میکنند،سایر سنگهای کلیوی شیوع کمتری دارند.

نکاتی درباره بیماری واریکوسل

واریکوسل

بیماری واریکوسل در آقایان یکی از شایعترین علل قابل درمان ناباروری مردان میباشد.

تشخیص این بیماری توسط جراح کلیه و مجاری ادراری با معاینه بالینی و همچنین از طریق سونوگرافی بیضه ها امکان پذیر است.

بیماری واریکوسل معمولا بر اساس شدت به سه درجه تقسیم بندی میشود:

درجه یک یا نوع خفیف  ،  درجه دو یا نوع متوسط  ،  درجه سه یا نوع شدید.

بیماران گاهی با مشکل درد بیضه و یا اغلب بدلیل ناباروری به پزشک مراجعه میکنند که البته اغلب درد بیضه در درجات شدید واریکوسل رخ میدهد و معمولا بیماری در بسیاری موارد بی علامت است.

البته بین شدت درد بیمار و شدت بیماری گاهی انطباق صددرصدی وجود ندارد و گاهی بیمارانی با واریکوسل شدید در حالیکه درد چندانی نداشته، صرفا بدلیل تفاوت ظاهری بیضه ها یا بدلیل ناباروری و اختلال در آزمایش اسپرم به اورولوژیست مراجعه میکنند و به طور کلی در بیماری واریکوسل چنانچه درد وجود داشته باشد، اغلب خفیف و مبهم و بیشتر بشکل احساس سنگینی که با کار و فعالیت شدید و ایستادن طولانی تشدید می‌شود می‌باشد.

روش های نوین جراحی سنگ کلیه

جراحی های کلیه و مجاری ادراری در سالیان اخیر شاهد نوآوری های زیادی در زمینه معرفی روش های جراحی با تهاجم کمتر بوده که منجر به کاهش عوارض اعمال جراحی – دوره نقاهت کوتاه تر شده است.

این روش های نوین عمدتا تحت عناوین اندویورولوژی (Endourology) و یورولاپاراسکوپی (Urolaparoscopy ) دسته بندی می شوند.

اندویورولوژی شامل روش هایی است که از طریق آندوسکوپی مجاری ادراری به درمان بیماری های دستگاه ادراری و عمدتا سنگ های دستگاه ادراری می پردازند و یورولاپاراسکوپی در برگیرنده جراحی های لاپاراسکوپی دستگاه ادراری است.