علائم عفونت کلیه، علل، راه‌های پیشگیری
19 دسامبر 18

عفونت کلیه نوعی عفونت دستگاه ادراری است که معمولا از میزراه یا مثانه آغاز می‌شود و سپس به یک یا هردو کلیه‌ سرایت می‌کند. عفونت کلیه به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارد. در صورت درمان‌نشدن، عفونت می‌تواند به کلیه‌ آسیب بزند و با انتقال باکتری ازطریق گردش خون موجب بروز عفونت‌های خطرناک و کشنده‌ در بدن شود. درمان عفونت کلیه معمولا به‌کمک آنتی بیوتیک ها انجام می‌گیرد. همچنین گاهی برای درمان، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. اکنون با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا با عفونت کلیه و روش‌های تشخیص و درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علائم و نشانه‌های احتمالی عفونت کلیه عبارت‌اند از:

تب و لرز؛
دردهای پشت، پهلو یا بالای کشاله‌ی ران؛
دردهای شکمی؛
تکرر ادرار؛
نیاز فوری به دفع ادرار؛
احساس سوزش در زمان دفع ادرار؛
حالت تهوع و استفراغ؛
وجود چرک و خون در ادرار (خون‌ادراری)؛

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه‌های بیماری به‌مرور تشدید شدند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر درمان عفونت دستگاه ادراری موجب بهبود علائم و نشانه‌هایتان نشد، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت شدید کلیه درصورت درمان‌نشدن می‌تواند عوارض خطرناکی برجای بگذارد و زندگی فرد را تهدید کند. اگر علائم عفونت کلیه را همراه با وجود خون در ادرار و حالت تهوع و استفراغ دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

علل عفونت کلیه

باکتری‌های واردشده به دستگاه ادراری می‌توانند در داخل لوله‌ای که ادرار را به خارج از بدن دفع می‌کند (میزراه)، تکثیر و به کلیه‌ منتقل شوند؛ این شایع‌ترین علت بروز عفونت کلیه است.
باکتری‌های حاصل از عفونت در نقاط دیگر بدن می‌توانند از طریق گردش خون به کلیه‌ منتقل شوند و باعث بروز عفونت کلیه شوند. بااینکه این امر معمول نیست، ولی احتمال وقوع آن وجود دارد. به‌عنوان مثال ممکن است مفصل یا دریچه‌ی قلب مصنوعی‌ عفونت کند و در نهایت موجب بروز عفونت کلیه شود.
همچنین عفونت کلیه می‌تواند پس از جراحی کلیه بروز کند، ولی احتمال آن کم است.

پیشگیری از عفونت کلیه

برخی اقدامات با کاهش خطر عفونت‌ دستگاه ادراری، خطر عفونت کلیه را نیز کاهش می‌دهند. این اقدامات در زنان اهمیت بیشتری دارد. اقداماتی که خطر عفونت‌ دستگاه ادراری را کاهش می‌دهند، عبارت‌اند از:

نوشیدن مایعات، مخصوصا آب؛ مایعات با افزایش ادرار به دفع باکتری‌ها از بدن کمک می‌کنند.
به‌محض نیاز به دفع ادرار، این کار را انجام دهید. زمانی‌که احساس می‌کنید باید ادرار کنید، آن را به‌تأخیر نیندازید.
بعد از مقاربت، مثانه را خالی کنید. دفع ادرار بلافاصله پس از مقاربت کمک می‌کند تا باکتری‌ها را از میزراه بزدایید و درنتیجه خطر بروز عفونت کلیه را کاهش دهید.
تمیزکردن دقیق پس از ادرار و مدفوع. تمیز کردن دقیق خودتان پس از ادرار و مدفوع کمک می‌کند تا از انتقال باکتری‌ها به میزراه جلوگیری کنید.
از برخی وسایل زنانه در ناحیه‌ی تناسلی استفاده نکنید. استفاده از محصولاتی مانند اسپری ضدعرق یا دوش واژینال می‌تواند خطر بروز عفونت کلیه را افزایش دهد.

منبع: chetor.com